1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Zespołu opracowany przez dyrektora na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego Zespołu. Arkusz organizacji Zespołu jest zatwierdzany przez organ prowadzący szkołę zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji dyrektor ustala tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, obowiązkowych i nadobowiązkowych z uwzględnieniem zasad zdrowia i higieny pracy.
3. Tygodniowy rozkład zajęć kl. I – III szkoły podstawowej określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone przez ramowy plan nauczania, szczegółowy rozkład dzienny zajęć ustala nauczyciel.
4. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określa zarządzenie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
§ 17.
1. Podstawową jednostką organizacyjną Zespołu jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy dopuszczonych do użytku szkolnego.
2. Przeciętna liczba uczniów w oddziale (poza oddziałami klas integracyjnych) nie powinna przekraczać 25 uczniów w szkole podstawowej i 30 uczniów w gimnazjum, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.
3. Nie tworzy się nowego oddziału tej samej klasy, jeżeli średnia liczba uczniów w każdym z tych oddziałów byłaby niższa niż 18.
4. Do zadań wychowawcy należy dbałość o właściwe wychowanie uczniów, o przekazanie im zasad i norm obowiązujących w Zespole, przestrzeganie praw uczniów, wspieranie ich w wypełnianiu obowiązków. Wychowawca zobowiązany jest do współpracy z rodzicami oraz nauczycielami uczącymi w tym oddziale.
§ 18.
1. Podstawową formą pracy w Zespole są zajęcia dydaktyczno - wychowawcze prowadzone w systemie klasowolekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W nauczaniu zintegrowanym zajęcie edukacyjne trwa od 30 do 60 minut przy zachowaniu ogólnego czasu zajęć ustalonego w tygodniowym rozkładzie.
3. Na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa klasy dzielone są na grupy:
1) zajęcia wychowania fizycznego prowadzone są w grupach oddzielnie dla chłopców i dziewcząt (z wyjątkiem klas I –IV szkoły podstawowej),
2) zajęcia wychowania fizycznego mogą być prowadzone w grupie oddziałowej, międzyoddziałowej, międzyklasowej lub międzyszkolnej, liczącej nie więcej niż 26 uczniów, z tym że jeżeli w skład grupy oddziałowej, międzyoddziałowej, międzyklasowej lub międzyszkolnej wchodzą uczniowie niepełnosprawni uczęszczający do oddziałów integracyjnych liczba uczniów w grupie nie może być większa niż 24,
3) zajęcia edukacyjne z języków obcych prowadzone są w oddziałach liczących więcej niż 24 uczniów; zajęcia mogą być prowadzone w grupie oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyklasowej; przy podziale na grupy należy uwzględnić stopień zaawansowania znajomości języka obcego.
4. Zajęcia komputerowe, z informatyki i technologii informacyjnej prowadzi się w oddziałach liczących nie więcej niż 24 uczniów; zajęcia mogą być prowadzone w grupie oddziałowej lub międzyoddziałowej; liczba uczniów w grupie nie może przekraczać liczby stanowisk komputerowych w pracowni komputerowej.
5. Zespół organizuje zajęcia pozalekcyjne zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami uczniów i ich rodziców oraz zgodnie z możliwościami finansowymi Zespołu.
6. Udział w zajęciach pozalekcyjnych jest bezpłatny.
7. Zajęcia kół zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe prowadzi się poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych i międzyoddziałowych, a także w formie wycieczek, rajdów, wyjazdów i w innych formach.
8. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych finansowanych z budżetu Zespołu nie powinna być niższa niż 15 uczniów.
§ 19.
1. Zespół przyjmuje słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem Zespołu i poszczególnymi nauczycielami, a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
2. Osoba będąca na praktyce pedagogicznej (nauczycielskiej) zobowiązana jest do zapoznania się z regulaminem praktyk i zasadami BHP obowiązującymi w Zespole.
§ 20.
1. W Zespole działa stołówka szkolna.
2. Zespół zapewnia uczniom możliwość i higieniczne warunki spożycia obiadu w stołówce szkolnej.
3. Warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor Zespołu w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę i ajentem stołówki.
4. Do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.
5. Ze stołówki szkolnej mogą korzystać pracownicy Zespołu.
§ 21.
1. W Zespole działa biblioteka szkolna.
2. Biblioteka szkolna jest interdyscyplinarną pracownią szkolną służącą realizacji zaań dydaktyczno – wychowawczych szkoły, potrzeb i zainteresowań uczniów, doskonaleniu warsztatu pracy ucznia i nauczyciela oraz popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród uczniów i rodziców.
3. Użytkownikami biblioteki szkolnej są: uczniowie, nauczyciele, rodzice, administracja szkolna oraz inne osoby.Uczniowie stają się czytelnikami na podstawie zapisu w dzienniku klasowym. Rodzice mogą korzystać z biblioteki na podstawie karty czytelnika swojego dziecka lub dowodu osobistego.
4. Biblioteka szkolna współpracuje z nauczycielami na zasadach wzajemnego wspierania się w celu: współtworzenia warsztatu informacyjnego biblioteki oraz współuczestnictw w działaniach promujących czytelnictwo; z uczniami na zasadzie świadomego i aktywnego udziału uczniów w różnych formach rozwijania kultury czytelniczej oraz z rodzicami na zasadzie partnerstwa we współudziale w imprezach czytelniczych (kiermasze książek); rodzice są także informowani o aktywności czytelniczej uczniów.
5. Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje Dyrektor Szkoły, który zapewnia wyposażenie biblioteki i środki finansowe na jej działalność oraz ustala zakres zadań nauczycieli bibliotekarzy
6. Lokal biblioteki szkolnej umożliwia:
1) gromadzenie i opracowywanie zbiorów,
2) udostępnianie książek oraz innych źródeł informacji:
a. literatura piękna i popularno – naukowa,
b. programy, podręczniki, materiały ćwiczeniowe,
c. lektury,
d. wydawnictwa informacyjne,
e. czasopisma,
f. wydawnictwa multimedialne,
g. dokumenty szkolne,
3) przechowywanie i udostępnianie materiałów dotyczących pracy szkoły:
a. WZO,
b. Statut Szkoły,
c. Program Wychowawczy,
d. Program Profilaktyczny,
e. Koncepcja Szkoły,
f. Regulaminy,
g. Inne,
4) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji
z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologiami informacyjnymi :
a. wolny dostęp do półek,
b. dostęp do Internetu,
c. korzystanie z programów multimedialny.
1. 7. .Biblioteka działa w godzinach zajęć dydaktycznych i poza zajęciami zgodnie z planem
pracy bibliotekarza
8. Uczniowie mogą korzystać z kącika czytelniczego, w którym znajduje się prasa, księgozbiór podstawowy, urządzenia audiowizualne, wideoteka oraz Centrum Multimedialne
9. Warunki korzystania z biblioteki określają szczegółowo: Regulamin biblioteki i Regulamin
Internetowego Centrum Informacji Multimedialnej ( ICIM )
1 10. Do zadań nauczycieli bibliotekarzy należy:
1) gromadzenie i udostępniania książek i innych źródeł informacji,
2) tworzenie warunków do poszukiwania i wykorzystywania informacji oraz posługiwania się
technologią informacyjną,
3) 3) dbanie o wysoki poziom czytelnictwa,
4) informowanie wychowawców o czytelnictwie uczniów w poszczególnych klasach,
5) zakup książek i konserwacja zbiorów,
6) prowadzenie ewidencji zbiorów,
7) systematyczne prowadzenie kart wypożyczeń,
8) prowadzenie lekcji bibliotecznych w przydzielonej grupie klas
9) informowanie o nowościach wydawniczych, poradnictwo w wyborach czytelniczych
1 10) właściwe zabezpieczenie księgozbioru,
11) opracowanie zbioru bibliotecznego w katalog,
12) dbanie o estetykę wnętrza biblioteki,
13) organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną
a. gazetki tematyczne,
b. organizowanie imprez kulturalnych o zasięgu szkolnym, międzyszkolnym, miejskim.
np .konkursy, wystawy , spotkania autorskie, pasowanie na czytelnika,
c. praca aktywistek i łączników klasowych,
d. udział w wycieczkach i imprezach integracyjno - rozrywkowych,
14) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie
i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się:
a. wywiady z uczniami w celu zakupu książek zgodnie z zainteresowaniami uczniów,
b. ankiety,
c. przygotowanie do konkursów przedmiotowych i konkursów literackich,
d. akcje czytelnicze,
e. stwarzanie warunków do indywidualnej nauki,
f. pomoc w odrabianiu prac domowych,
15) udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych, bibliograficznych i innych,
16) organizowanie różnych form inspiracji czytelnictwa i rozwijanie kultury czytelniczej ucznia
a. prowadzenie relacji z działalności biblioteki na stronie internetowej szkoły,
b. gazetki, wystawy.
17) współpracuje z uczniami w zakresie:
a. udostępnianie książek i innych źródeł informacji,
b. rozbudzanie i rozwijania indywidualnych zainteresowań czytelniczych uczniów,
c. pogłębiania i wyrabiania u uczniów nawyku czytania i samokształcenia,
d. rozbudzanie u uczniów nawyku szacunku do podręczników i odpowiedzialności
za ich wspólne użytkowanie;
e. prowadzenie edukacji czytelniczo medialnej-lekcje biblioteczne,
f. praca z uczniami szczególnie uzdolnionymi, przygotowując ich do różnorodnych
konkursów, oraz otaczanie opieką uczniów z trudnościami dydaktyczno –
wychowawczymi,
g. rozwijanie wrażliwości kulturowej i społecznej dzieci poprzez poznawanie własnej
kultury, akceptację różnic oraz integrację,
h. organizowanie imprez kulturalnych o zasięgu szkolnym, międzyszkolnym, miejskim. np konkursy, wystawy , spotkania autorskie,
i. opieka nad bezpiecznym korzystaniem uczniów z Internetu i pomoc w prawidłowym
korzystaniu z technologii informacyjnej,
18) współpracuje z nauczycielami w zakresie:
a. udostępniania programów nauczania, podręczników, materiałów edukacyjnych
i materiałów ćwiczeniowych;
b. udostępniania literatury metodycznej, naukowej;
c. przekazywania wychowawcom informacji o stanie czytelnictwa uczniów
oraz sposobie wywiązania się z dbania o wspólne podręczniki;
d. gromadzenie i współredagowanie dokumentacji szkolnej;
e. wspomaganie w wyrównywaniu szans edukacyjnych uczniów współpracując
z nauczycielami;
f. tworzenie centrum informacyjnego i bazy metodycznej;
g . rozwijania wrażliwości kulturowej i społecznej porzez wystawy, spotkania autorskie,
współorganizowanie wyjazdów do teatru.
19) współpracuje z rodzicami w zakresie:
a. wyposażenia uczniów w bezpłatne podręczniki, materiały edukacyjne i materiały
ćwiczeniowe;
b. przekazywania informacji o stanie czytelnictwa uczniów oraz sposobie wywiązania się z
dbania o wspólne podręczniki;
c. popularyzowania wiedzy pedagogicznej, psychologii rozwojowej oraz sposobów
przezwyciężania trudności w nauce i wychowaniu dzieci i młodzieży;
d. opiniowanie rodziców w sprawie zakupu książek;
e. kontakt nauczyciela z rodzicami na spotkaniach okolicznościowych, uwzględnianie
tematyki czytelnictwa;
20) współpracuje z pracownikami szkoły, Radą Rodziców, innymi bibliotekami oraz instytucjami
kulturalno-oświatowymi w zakresie:
a. organizowanie lekcji bibliotecznych i innych imprez czytelniczych oraz wymianę książek,
materiałów;
b. wymiana informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo;
c. aktywne uczestniczenie w zespole samokształceniowym nauczycieli bibliotekarzy oraz
innych formach doskonalenia zawodowego;
d. konsultowanie planowanych zakupów książek z biblioteką miejską;
e. sporządza plan pracy, harmonogram zajęć z edukacji czytelniczo-medialnej
oraz okresowe i roczne sprawozdanie z pracy;
f. odbiera i prowadzi akcesję prasy;
g. prowadzi miesięczną, okresową oraz roczną statystykę wypożyczeń, - dziennik pracy
biblioteki, księgi inwentarzowe, rejestry ubytków, ewidencję wypożyczeń;
h. doskonali warsztat pracy.
§ 22.
1. W Zespole działa świetlica szkolna.
2. Świetlica szkolna jest pozalekcyjną placówką wychowawczo-opiekuńczą. Sprawuje opiekę nad uczniami Zespołu.
3. Świetlica szkolna zapewnia opiekę, pomoc w nauce, rozwój indywidualnych zainteresowań uczniów.
4. Wszyscy uczniowie zapisani do świetlicy są włączeni do stałych grup wychowawczych liczących nie mniej niż 25 uczniów.
5. Świetlica prowadzi dokumentację pracy wychowawczo - opiekuńczej, w tym: plan pracy, dzienniki zajęć, oświadczenia rodziców.
§ 23.
1. Na terenie Zespołu może działać sklepik uczniowski.
2. Dochody sklepiku uczniowskiego przeznaczane są na potrzeby Zespołu.